MySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace LayoutsMySpace Layouts

Social Icons

Pages

Tuesday 24 September 2013

ISU PUSAT TAHFIZ AMAL (PTA) TIADA NOKTAH


Yan, Kedah : Sekolah Menengah Agama Al-Falah kini dikenali sebagai Pusat Tahfiz Amal terletak di KM17 Jalan Kuala Kedah-Yan, Kangkong, Alor Star, Kedah. Pusat Tahfiz Amal hanya dihuni murid tahun satu hingga enam seramai 138 murid serta 24 kakitangan.

            Nama sekolah terbabit menjadi sebutan ramai kerana mendapat liputan daripada wartawan 360 Mazidul Akmal Sidik yang menyiasat mengenai perhambaan kanak-kanak oleh Pusat Tahfiz Amal untuk meminta derma. Penyiasatan ini dilakukan selepas berlakunya kejadian kemalangan  ngeri di Kilometer 355.7 Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Sungai, Perak. Akibat pemandu, 19 tahun dipercayai tertidur, van dinaiki pelajar sekolah sama dilapor merempuh bahagian belakang lori kontena Pos Malaysia.

5 pelajar berusia di antara 12 dan 13 tahun maut dalam nahas pada 23 Disember 2007. Semua mangsa dkatakan dalam perjalanan pulang ke Kedah selepas melakukan jualan amal di Kuala Lumpur. Pelajar pusat sama sehingga kini dilapor masih meneruskan kegiatan ‘jualan amal’ antaranya di Kedah, Perak, Selangor, Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan.

Mereka dikatakan boleh ditemui di stesyen minyak, kawasan berhampiran institusi kewangan, kawasan rehat dan rawat, dengan menjual kalendar, krim panas, produk daripada SM Amin dan buku yang berharga RM10. Untuk rekod, pada Januari 2007, Jabatan Agama Islam Kedah, JAIK mengarahkan pusat tahfiz itu ditutup kerana memaksa pelajar menjual barangan di pelbagai lokasi. Namun selepas 3 tahun pusat tahfiz tebabit masih beroperasi sehingga ke saat ini.

            Kebanyakan pelajar tersebut merupakan anak yatim dan anak golongan miskin. Kami diberitahu mereka menerima sesiapa sahaja yang dihantar ke situ walaupun bukan dari golongan miakin mahupun anak yatim tetapi penerimaan adalah terhad kerana mereka kekurangan kemudahan. 


“Kami tidak tahu di mana duit itu pergi selepas hasil kutipan mereka”kata Abu Bakar Saad, 59, pemandu teksi di sekitar Alor Setar. “kamu sudah pergi belum rumah pengasas pusat tahfiz? kalau kamu pergi terdapat sebuah rumah banglo serta kereta mewah yang mempunyai 2 angka, macam mana rumah pengasas begitu mewah sedangkan pusat tahfiz tersebut teruk” katanya lagi.

            Berdiri di sebelah Abu Bakar Saad terdapat seorang lagi pemandu teksi yang turut memberi pandangan mengenai isu tersebut “kami tidak berani untuk mengatakan lebih kerana kami bimbang akan menghalang hasil pencarian anak yatim, manalah tahu itu adalah satu-satunya cara rezeki yang mereka peroleh” kata Hamidun Mat Ali, 48. Katanya lagi, jualan yang melibatkan kanak-kanak yang menjualnya adalah tidak bagus untuk kanak-kanak tersebut. Baginya, masa kanak-kanak seharusnya dihabiskan dengan belajar bukanya dengan buat jualan serta derma.
           
              Kami sudah biasa melihat kanak-kanak serta guru mereka berkeliaran di sekitar bandar Alor Setar, terutamanya di kawasan kedai makan, di stesyen minyak, kawasan berhampiran institusi kewangan, kawasan rehat dan rawat, dengan menjual kalendar, krim panas, produk daripada SM Amin dan buku yang berharga RM10. Sebagai sekolah tahfiz, mereka seharusnya diajar ilmu agama, menghafaz quran serta belajar mata pelajaran biasa yang ada di semua sekolah.

Mencari dana adalah tugas pihak tahfiz tersebut. Mereka dikatakan mendapat sumbangan besar daripada Syarikat SM Amin, oleh itu, kenapa perlu mengambil kesempatan menyuruh kanak-kanak PTA untuk menjualnya. Masyarakat manyarankan agar pihak yang bertanggungjawab haruslah memainkan peranan pentinng dalam mengatasi masalah tersebut. Perkara ini telah berlanjutan tanpa ada jalan penyelesaian.

No comments:

Post a Comment

 

Followers